تاریخچه دانشکده

دانشکده معارف اسلامی و مدیریت پنجمین دانشکده دانشگاه امام صادق علیه السلام می‌باشد که با عنایت به اهمیت فراوان این رشته، در سال 1369 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون به پرورش نیروهای توانمند، مستعد و متخصص در حوزه مدیریت مشغول است. این دانشکده تا کنون نزدیک به 700نفر فارغ التحصیل داشته است و در چهار گرایش کارشناسی ارشد پیوسته مالی، صنعتی، بازرگانی و دولتی و دو دوره دکتری مدیریت مالی و مدیریت دولتی دانشجو می‌گیرد.
IMAG0575 (2)

رشته‌ي مديريت يکي از رشته‌هاي علوم انساني به شمار مي‌رود. علوم انساني، مجموعه‌ي رشته‌هايي هستند که حاصل گردآوري و دسته‌بندي تجربه‌ها در جهت شناخت انسان و حل مسائل مربوط به آن، چه در بعد فردي (مثل روانشناسي و زبان شناسي) و چه در بعد اجتماعي، هستند (مثل جامعه‌شناسي و اقتصاد). علوم انساني، برخلاف شناختي که از آن در دوره‌ي متوسطه وجود دارد، در سطوح دانشگاهي (به خصوص دانشگاه‌هاي کشورهاي پيشرفته)و کاربردي آن از جايگاه بسيار مهم و بالايي برخوردار است. اين اهميت، از پيچيدگي فردي و اجتماعي انسآن‌ها و دشواري شناخت آن‌ها و حل مسائل و مشکلات مربوط به آن‌ها ناشي مي‌شود؛ تا جايي که فهم و درک با ابزارها و تسهيلات ساخته‌ي خود انسآن‌ها سروکار دارد (مانند علوم مهندسي) و يا با پديده‌ها و طبيعت قابل لمس و قابل مشاهده درگير است (مانند علوم زيستي و طبيعي)، حل و فصل مسائل مربوط به آن‌ها بسيار آسان‌تر از زماني است که روي رفتارهاي پيچيده و غير قابل پيش‌بيني و تصور فردي و اجتماعي انسآن‌ها مطالعه مي‌شود.

رشته‌ي مديريت در رده‌ي علوم ميان رشته‌اي نيز قرار مي‌گيرد. اين علوم، علومي هستند که از رشته‌هاي ديگر و يا ترکيبي از آن‌ها براي پرداختن به مسائل و موضوعات مربوط به رشته‌ي خود بهره مي‌گيرند. براي مثال، رشته‌ي مديريت، از رشته‌ي روان‌شناسي، جهت تجزيه و تحليل بعد روحي و رواني انسآن‌ها و رفتارهاي آن‌ها، از اقتصاد، جهت درک داد‌ و ستدهاي کوچک و بزرگ در جامعه و چگونگي تهيه‌ي منابع مالي جوامع و افراد آن‌ها، از رياضيات، جهت استفاده از استدلال‌ها و تحليل‌هاي رياضي در اندازه‌گيري و سنجش کمي روابط در سازمان‌ها و مانند آن بهره مي‌گيرد.



اهداف دانشکده

تربیت مدیر، مشاور، محقق و نظریه‌پرداز دانش مدیریت در عرصه‌های دولتی و غیر دولتی، خرد و کلان، ملی، جهان اسلام و بین‌المللی، با عنایت به استعداد، توانایی و سطح مسئولیت‌پذیری دانشجو و بر اساس آموزه‌های اسلامی و معارف ناب قران و اهل‌بیت علیهم السلام با تاکید بر مطالعات و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای
برای دستیابی به اهداف مذکور راهبردهای کلان زیر اتخاذ شده است:

  • ابتناء آموزش و پژوهش بر مبانی و اصول اسلامی
  • تاکید بر انتخاب آگاهانه، منعطف و هدفمند استاد، دانشجو و مسیرهای علمی (برنامه درسی)
  • تحول در آموزش مدیریت و به روز رسانی آن
  • حرکت به سوی کاربردی‌تر شدن دانش مدیریت
  • دستیابی به مرجعیت علمی در دانش مدیریت.

Picture11q11

بدین منظور،دانشگاه امام صادق علیه السلام برای دانش آموختگان خود نه سطح دانش آموختگي را تعيين كرده است كه مي‌توان آن را براي دانش‌آموختگان رشته معارف اسلامي و مديريت به صورت زير تعريف كرد:
9- مدیرانی که معتقد به اسلام (ثقلین) و انقلاب و عامل به اوامر و نواهی شرع مقدس اسلام هستند.
8- مدیران تحول‌آفرینی (رهبرانی) که معتقد به اسلام (ثقلین) و انقلاب و عامل به اوامر و نواهی شرع مقدس اسلام هستند.
7- مشاورین مدیریتی که معتقد به اسلام (ثقلین) و انقلاب و مبلّغ اوامر و نواهی شرع مقدس اسلام هستند.
6- مشاورین مؤثّری که در سطوح و حوزه‌های مختلف حسب نیاز بتوانند ارزش‌های اسلام (ثقلین) و انقلاب را عملیاتی سازند.
5- محققان مدیریتی که با آگاهی عمیق از مبانی معرفت دینی، بتوانند با شناخت نظریه‌ها و الگوهای رایج مدیریت، به بررسی و نقد آنها بپردازند.
4- اساتید مدیریتی که با اندوخته‌ای درخور از علوم اسلامی و مدیریت، بتوانند گفتگوی این دو حوزه‌ی معرفتی را تسهیل نمایند.
3- عالمان مدیریتی که با علوم و معارف اسلامی متناسب با رشته آشنایی مؤثّر داشته باشد.
2- متفکّران اسلام‌شناسی که بر دانش متعارف مدیریت مسلّط باشند.
1- اندیشمندانی که در جهت‌دهی به معارف بشری برپایه تعالیم اسلامی مؤثر باشند.

رشته معارف اسلامی و مدیریت

رشته معارف اسلامی و مدیریت در ماهیت، هم کوششی و هم جوششی است. سهمی از جانب نهادهای رسمی تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد و بخشی از آن با جوشیدن و جنم فرد مهیا می‌شود و البته ترکیب آن نیازمند هنر و فنانیت است.
Picture1 (1)

اگرچه در روزگاری دانش مدیریت به عنوان برنامه‌ی درسی چندرشته‌ای تلقی می‌شد ولی به مرور ماهیت میان‌رشته‌ای یافت و امروز روز به عنوان رشته‌ای مستقل است که مرتبط و در تعامل تنگاتنگ با همه‌ی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی همچون الهیات، فلسفه، سیاست، اقتصاد، حقوق، روان‌شناسی و علوم پایه مثل ریاضیات و آمار و علوم تجربی مثل زیست‌شناسی و پزشکی است.

دانش مدیریت هرجا که فرد و افرادی وجود دارند حضور خواهد داشت. در عرصه‌ی فردی، خانوادگی، گروهی، سازمانی، شهری، ملی، منطقه‌ای، بین المللی و جهانی، دانش مدیریت می‌تواند و باید مورد توجه قرار گیرد زیرا مساله اساسی هر موجودیت ذی‌شعور و حیاتی، تدبیر و رشد و تعالی و یا حداقل، حرکت و تغییر است و مدیریت درصدد اجرایی نمودن این غایت به صورت بهره‌ورتر است. از این رو همچنان که دانش مدیریت از رشته‌های مختلف استفاده می‌کند و درس‌آموز است لکن در همه‌ی عرصه‌های تعاملات، حضور داشته و نقش راهبر و اداره کننده را برعهده دارد؛ از عرصه‌های تولیدی و خدماتی تا عرصه‌های تعلیمی و تحقیقاتی و سازندگی و پیشرفت.

دانش مدیریت اما از نظرگاه اسلامی قداستی مثال زدنی دارد. ربوبیت و مدبر بودن از صفات الهی است و مدیریت چنان‌که از اویی و به سوی اویی باشد متصف به صفت اسلامی خواهد بود. مدیریت در نگاه اسلامی لازمه تعالی است و در این میان بر عناصری چون غایت، نقش رهبر، رشد افراد، فرهنگ تعالی‌بخش و تلاش و همکاری دسته‌جمعی تاکید می‌کند. دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین و حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله به عنوان خاتم پیامبران، بهترین شیوه‌ی اداره جامعه را از مسیر تفقه در ثقلین یعنی کتاب و سنت و با استفاده از عقل سلیم و تجربه و اقدام از سر بصیرت ممکن و شدنی دانسته‌اند. عنوان رشته معارف اسلامی و مدیریت نه یک عنوان صوری بلکه رسالتی بس سترگ است که بر عهده‌ی آحاد اندیشمندان و مصلحان در دانش مدیریت است.

ساختار دانشکده

دانشکده معارف اسلامی و مدیریت با عنایت به اهمیت فراوان این رشته، در سال 1369 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون به پرورش نیروهای توانمند، مستعد و متخصص در حوزه مدیریت مشغول است.

اگرچه در روزگاری دانش مدیریت به عنوان برنامه‌ی درسی چندرشته‌ای تلقی می‌شد ولی به مرور ماهیت میان‌رشته‌ای یافت و امروز روز به عنوان رشته‌ای مستقل است که مرتبط و در تعامل تنگاتنگ با همه‌ی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی همچون الهیات، فلسفه، سیاست، اقتصاد، حقوق، روان‌شناسی و علوم پایه مثل ریاضیات و آمار و علوم تجربی مثل زیست‌شناسی و پزشکی است.

دانش مدیریت هرجا که فرد و افرادی وجود دارند حضور خواهد داشت. در عرصه‌ی فردی، خانوادگی، گروهی، سازمانی، شهری، ملی، منطقه‌ای، بین المللی و جهانی، دانش مدیریت می‌تواند و باید مورد توجه قرار گیرد زیرا مساله اساسی هر موجودیت ذی‌شعور و حیاتی، تدبیر و رشد و تعالی و یا حداقل، حرکت و تغییر است و مدیریت درصدد اجرایی نمودن این غایت به صورت بهره‌ورتر است. از این رو همچنان که دانش مدیریت از رشته‌های مختلف استفاده می‌کند و درس‌آموز است لکن در همه‌ی عرصه‌های تعاملات، حضور داشته و نقش راهبر و اداره کننده را برعهده دارد؛ از عرصه‌های تولیدی و خدماتی تا عرصه‌های تعلیمی و تحقیقاتی و سازندگی و پیشرفت.

دانش مدیریت اما از نظرگاه اسلامی قداستی مثال زدنی دارد. ربوبیت و مدبر بودن از صفات الهی است و مدیریت چنان‌که از اویی و به سوی اویی باشد متصف به صفت اسلامی خواهد بود. مدیریت در نگاه اسلامی لازمه تعالی است و در این میان بر عناصری چون غایت، نقش رهبر، رشد افراد، فرهنگ تعالی‌بخش و تلاش و همکاری دسته‌جمعی تاکید می‌کند. دین مبین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین و حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله به عنوان خاتم پیامبران، بهترین شیوه‌ی اداره جامعه را از مسیر تفقه در ثقلین یعنی کتاب و سنت و با استفاده از عقل سلیم و تجربه و اقدام از سر بصیرت ممکن و شدنی دانسته‌اند. عنوان رشته معارف اسلامی و مدیریت نه یک عنوان صوری بلکه رسالتی بس سترگ است که بر عهده‌ی آحاد اندیشمندان و مصلحان در دانش مدیریت است.

structure1

ساختار دانشکده و خادمان شما

سرمایه انسانی، افراد، افراد، افراد دانشکده معارف اسلامی و مدیریت با عنایت به اهمیت فراوان این رشته، در سال 1369 تأسیس شد و از آن زمان تا کنون به پرورش نیروهای توانمند، مستعد و متخصص در حوزه مدیریت مشغول است.

دکتر میثم لطیفی

رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت

وی در سال 1375 وارد دانشگاه امام صادق شد و در سال 1382 مدرک کارشناسی ارشد پیوسته خود را در رشته معارف اسلامی و مدیریت صنعتی اخذ نمود. سپس وارد دوره دکتری مدیریت منابع انسانی در دانشگاه تربیت مدرس شد و در سال 1388 تواسنت مدرک دکتری خود را اخذ کرده و از همان سال به عنوان عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت فعالیت خود را آغاز کرد.



آقای محمد علم خواه

مدیر هماهنگی و نظارت


آقای بهمن احمدی

کارشناس امور اداری


آقای مجتبی بیدی

دستیار پژوهشی دانشکده


آقای محمد حسن میرزایی

کارشناس امور توسعه‌ای آموزش و تحصيلات تکميلی



آقای وحید اسمعیلیان افشار

کارشناس آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشکده


محمد حسین سلامی

کارشناس مسئول دانشکده


آقای محمد قربانی پور

کارشناس معاونت پژوهشی


سید مهدی عزیزی

کارشناس دفاتر مطالعاتی



آقای محمد سوری

پشتیبانی و خدمات دانشکده


 
 
 
 

ما مشتاق موفقیت یکدیگریم