گروه معارف اسلامی و مدیریت دولتی


در سال‌هاي پس از تاسيس، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) همواره با افزایش مطالبه دانشجویی برای ایجاد رشته یا گرایش مدیریت دولتی مواجه بود. مسئولین دانشکده نیز اغلب تأسیس این رشته را به عنوان یکی از رشته‌هایی که می‌تواند هماهنگی زیادی با آرمان‌ها و اهداف دانشگاه امام صادق (ع) داشته باشد، در دستورکار خود قرار داده بودند. در سال‌های 84 و 85 با ورود برخی از دانش‌آموختگان دانشگاه به دوره‌های دکتری مدیریت دولتی و همکاری بیشتر آن‌ها با دانشکده، مقدمات اولیه این امر فراهم شد و در نهایت در بهار و تابستان 86 با موافقت شورای دانشکده با تأسیس این رشته، عزم جدی‌تری برای این امر فراهم گردید و تعدادی از دانشجویان دکتری مسئولیت این امر را پذیرفتند. انتظار بر این بود که پس از گذشت سه دهه از تأسیس دانشگاه، دانش‌آموختگان آن بتوانند این رشته را با غنای علمی کافی و نیز لحاظ آرمان‌ها و نقطه‌نظر‌های دانشگاه به شکلی بهتر طراحی نمایند. از همین رو گروهی مشغول بازطراحی این رشته در دانشکده شدند که امروز ثمرات آن تلاش در دسترس ما قرار دارد.
در این مسیر پس از بررسی برنامه فعلی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد وزارت علوم که مصوب 344 امین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم مورخ 22/4/1376 (حدود 12 سال پیش) می‌باشد، نقد و اشکالات احصاء گردید. در مرحله بعد علاوه بر مشورت با اساتید فعلی دانشکده و اخذ نظرات آنان، مشورت‌هایی با اساتید مطرح این رشته نظیر آقایان دکتر الوانی، دکتر فقیهی، دکتر دانایی‌فرد، دکتر پورعزت و دکتر وارث صورت گرفت. خوشبختانه ضمن این مشورت‌ها، ملاقاتی نیز با آقای دکتر علی فرازمند – یکی از نویسندگان و اساتید مطرح مدیریت دولتی در جهان – انجام شد که توانست در تحلیل دوره‌های برتر دنیا و طراحی برنامه حاضر، کمک فراوانی کند.

دکتر حسن دانایی فرد

مدیر گروه معارف اسلامی و مدیریت دولتی

دکتر حسن دانایی‌فرد مدرک کارشناسی خود را در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه اصفهان اخذ و پس‌ازآن مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته مدیریت دولتی را از دانشگاه شهید بهشتی تهران دریافت نمود. ایشان دوره دکتری خود را در رشته مدیریت دولتی تطبیقی و توسعه در دانشگاه علامه طباطبایی با موفقیت پشت سر گذاشت.



میثم لطیفی

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


مديريت منابع انساني بخش عمومي‌، مديريت جهادي، مديريت در مراكز فرهنگي (با تأكيد بر مسجد پژوهي)، روش تحقيق و فلسفه علم، نظريه‌هاي سازمان

سید مجتبی امامی

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


ارزشيابي، تحليل خط مشي، حكمراني

وحید یاوری

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


نظام اداري جمهوري اسلامي ايران، مدیریت سازمان های غیر دولتی و نهادهای عمومی و تشکل های مردمی، مديريت عملكرد سازماني، مدیریت جهادی

محمدرضا عطاردی

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


فرآيند خط‌مشي گذاري، خط‌مشي گذاري كارآفريني، خط‌مشي گذاري در فناوري اطلاعات

محمد مهدی علی شیری

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


مديريت منابع انساني در بخش عمومي، مديريت منابع انساني، طراحي سازمان و رهبري سازماني

علیرضا چیت سازیان

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


مديريت رفتار سازماني، روانشناسي سازماني/ صنعتي، مطالعات نهادي، روانشناسي اجتماعي، مديريت منابع انساني

مرتضی جوانعلی آذر

عضو هیات علمی معارف اسلامی و مدیریت دولتی


مطالعات ناظر به حوزه مباني علوم انساني اسلامي، مطالعات اسلامي در حوزه سياستگذاري، مطالعات اسلامي در حوزه اداره بخش عمومي

گروه مدیریت دولتی

 

محورهاي برنامه‌هاي گروه براي دو سال آينده: (سال تحصيلي 96-95 و 97-96)

    با توجه به جايگاه محوري فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشی در فعاليت‌هاي گروه، فعالیت‌های زیر برای دو سال آینده (سال تحصیلی 96-97 و 97-98) برنامه‌ریزی شده است:
    • تربیت دانشجویان توانمند و عالم: ما به دنبال تربیت دانشجویانی هستیم که بتوانند ارزش‌های گروه را محقق کنند. بهره‌گیری از مشاوره گسترده، اصلاح و بروز رسانی طرح درس‌ها و سخت‌گیری در تدوین پایان‌نامه‌ها از جمله سازوکارهای موجود برای پیاده‌سازی این استراتژی است. ما می‌خواهیم این افراد، ضمن پایبندی به قواعد آموزشی دانشگاه و اتمام تحصیلات در زمان مقرر، نتایجی خوبی از خود به جای بگذارند و از موفقیت علمی و شغلی قابل توجهی برخوردار شوند.
    • ایجاد محیط آموزشی به روز و نوآور: ما تلاش می‌کنیم با تأکید بر نوآوری و به روز بودن در حوزه‌های مختلف تدریس، محیطی در آموزش بسازیم که دانشجویان ما هم مستمراً به دنبال کشف حوزه‌های جدید و اثربخش بر موفقیت علمی دانشگاه باشند. به‌روزرسانی مستمر دروس و طرح درس‌ها از جمله سازوکارهای پیاده‌سازی این استراتژی است.
    • تقویت ارائه دروس تلفیقی: ما دروس تلفیقی را یک راه گذار مهم به سمت مدیریت اسلامی در بخش عمومی می‌دانیم. لذا سرمایه‌گذاری در طراحی و به‌روزرسانی دروس تلفیقی جزء استراتژی‌های کلیدی گروه به حساب می‌آید.
    • برگزاری دوره دکتری: در گروه، دوره دکتری به عنوان مرحله‌ای برای نهایی‌سازی کارها در نظر گرفته شده است و از همین رو است که با صرف زمان و انرژی زیاد در این مرحله تلاش می‌شود با انتخاب دانشجویان برتر دانشکده و طراحی دروسی که توانسته است از نظر میزان تلفیق مورد تأیید متخصصان علوم اسلامی نیز قرار گیرد، فعالیت‌های آغاز شده در مرحله کارشناسی ارشد تکمیل شود.
    • برنامه‌ریزی درسی با همکاری اعضای گروه.
    •  برگزاري دوره دكتري خط‌مشي‌گذاري عمومي
    • مشاركت در پروژه بازنگري سرفصل‌هاي دروس دانشكده معارف اسلامي و مديريت در محورهاي:
      1. سياستگذاري عمومي،
      2. نظام‌سازي،
      3. تنظيم مقررات،
      4. مديريت منابع انساني
    • تقويت و بروز رساني محتواي دروس و روش تدريس در محور‌هاي:
      1. خط‌مشي‌‌گذاري (مباني سياستگذاري عمومي، تجزيه و تحليل سيستم‌ها و روش‌ها (با تأکید بر كاربرد در بخش عمومي)، نظريه‌هاي ارزشيابي، تحليل خط مشي، روان‌شناسي اجتماعي، روش‌شناسي مطالعات اسلامي در حوزه خط مشي گذاري)
      2. اداره بخش عمومي (مديريت در بخش غيرانتفاعي و مردمي، اسلام و اداره بخش عمومي)
      3. نظريه مديريت و سازمان (جامعه شناسي سازمان، مبادي مديريت اسلامي، فلسفه و روش علوم اجتماعي)
      4. مديريت منابع انساني و رفتار سازماني (مديريت منابع انساني، مديريت منابع انساني در بخش عمومي، رفتار سازماني در بخش عمومي، رهبري در سازمان‌هاي دولتي)
     
    • قابلیت‌سازی: ما تلاش می‌کنیم در حوزه پژوهش، با انجام مطالعات کاربردی و نظری در حوزه‌های مختلف، قابلیت‌های گروه برای ارائه دروس و تولید علم در سایر حوزه‌های را فراهم کنیم.
    • تمرکز بر مسائل روز: ما تلاش می‌کنیم تا با تمرکز بر مسائل روز کشور، از سویی مأموریت خود در قبال انقلاب اسلامی را انجام دهیم و از سوی دیگر انگیزه دانشجویان برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بهبود بخشیم.
    • جلب همکاری‌های بین‌رشته‌ای: ازآنجاکه معتقدیم بخش مهمی از علوم انسانی در بستر همکاری‌های بین‌رشته‌ای شکل گرفته است، در سالیان پس از تشکیل گروه تلاش کرده‌ایم پژوهش‌هایی که در مقاطع تدوین پایان‌نامه صورت می‌گیرد را با همکاری اساتید سایر حوزه‌های تخصصی انجام دهیم. این امر با استفاده از این اساتید در حوزه آموزش آماده‌سازی می‌شود. گستره حضور اساتید سایر دانشکده‌ها در تدوین پایان‌نامه‌های گروه در این مدت جالب توجه بوده است.
    • توليد علوم انساني اسلامي: فعاليت‌هاي اين محور در چارچوب انجام فعاليت‌هاي پژوهشي و مطالعاتي تعريف شده است. فعاليت‌هاي پژوهشي با تأکید بر توليد دانش به عنوان هدف مستقيم فعاليت در حوزه‌هايي كه جامعه اسلامي نيازمند پاسخگويي دانشگاهي است صورت مي‌پذيرد. فعاليت‌هاي مطالعاتي به دنبال ايجاد زيرساخت‌هاي لازم براي توليد دانش اسلامي همانند تربيت نيروي انساني فعال، بررسي جامع محتوا و ايجاد گفتمان شكل مي‌گيرند و زمينه لازم براي توليد دانش به صورت گسترده‌تر را در ساليان آتي فراهم مي‌آورند. اهم فعاليت‌هاي مطالعاتي گروه در اين زمينه عبارتند از:
    • مديريت منابع انساني در بخش عمومي (شكل‌گيري هسته مطالعاتي مديريت منابع انساني در بخش عمومي با تأکید بر سياست‌هاي كلي مديريت منابع انساني و فرآيند جبران خدمات كاركنان دولت)
    • مطالعات مديريتي مسجد (تقويت و استمرار فعاليت‌هاي هسته مطالعاتي-پژوهشي مسجد پژوهي)
    • مديريت جهادي (شكل‌گيري هسته مطالعاتي مديريت جهادي)
    • مردمي‌سازي (هسته علمي مردمي‌سازي)
    • تدوين كتاب در حوزه‌هاي:
      • نظريه سازمان: نظريه سازمان و فمنيسم، اداره بخش غيرانتفاعي، نگاهي درباره نظريه اعتباريات
      • مديريت منابع انساني و رفتار سازماني: مديريت استعدادها، مدیریت منابع انسانی در بخش عمومي، مديريت منابع انساني در اسلام، رفتار سازماني در بخش عمومي
      • خط‌مشي‌گذاري: ساخت اجتماعي واقعيت؛ از فلسفه تا خط‌مشي، خط‌مشي گذاري يكپارچه، ابزارشناسي در مطالعات خط‌مشي،
      • تدوين مقاله در حوزه‌هاي نظريه سازمان، مديريت منابع انساني و رفتار سازماني، خط‌مشي‌گذاري
    • برگزاري سخنراني علمي:
      • كارآفريني در بخش عمومي
      • خط مشي‌گذاري
      • مديريت اسلامي
      • مديريت منابع انساني در بخش عمومي
     

دانشجویان معارف اسلامی و مدیریت دولتی

بخش مهمی از مواردی که در حوزه دانشجویی مورد توجه قرار می‌گیرد در محورهای قبلی پوشش داده شده است. بااین‌حال، فعالیت‌های دیگری نیز در حوزه دانشجویی انجام می‌شود که به شرح زیر است:

  • ارائه راهنمایی به دانشجویان توسط اساتید
  • تربیت دانشجویان برای ایفای نقش در حوزه‌های تخصصی
  • ایفای نقش جدی در استمرار حرکت انجمن مدیریت دولتی

در ساليان پس از تاسيس، دانشجويان متعددي در اين رشته تحصيل كرده‌اند كه آمار آنها به شرح زير است

در تكميل اقدامات انجام شده در ساليان گذشته در زمينه دانشجو پروري در گروه، در ساليان آتي موضوعات زير به عنوان محور فعاليت‌هاي گروه مورد توجه قرار خواهد گرفت:
  • طراحي و پياده‌سازي چارچوب رابطه اساتيد راهنما با دانشجويان
  • شناسايي و به‌کارگیری ابزارهاي مشاوره و راهنمايي دانشگاهي و به‌کارگیری آن‌ها
  • تقویت نظام استاد راهنما-دانشجو.
  • ارتباط مشفقانه با دانشجویان و پاسخگویی به نیاز ایشان
  • تعامل سازنده با دانش‌آموختگان دانشکده.



 
 

ما مشتاق موفقیت یکدیگریم