کتاب/ مدیریت دانش و سامانه های رایانه ای
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۵
کتاب/ مديريت عملکرد
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نمایش همه

کتاب/ مدیریّت راهبردی با تأکید بر جهاد اقتصادی

عنوان کتاب :  مدیریت راهبردی با تاکید بر جهاد اقتصادی
مولف :  دکتر رضا بنی اسد
ناشر : انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
سال انتشار :  ۱۳۹۰
نوبت چاپ :  اول
شابک :  ۹۷۸۶۰۰۲۱۴۱۵۳۸
رده بندی دیویی : ۴۰۱۲/۶۵۸

بخشی از مقدمه

توسعه و اجرای راهبردهای سازمانی، صنعتی، کلان‍منطقه‍ای، سیاستی، ملّی و بین‍المللی جهاد اقتصادی در کوتاه مدّت، میان‍مدّت و بلندمدّت، نیازمند توجّه به  نظام حکمرانی ملّی کشور است. در این نظام چهار سطح نظام ولائی متولّی ابلاغ و تدوین راهبردهای فراسیاستی و سیاست‍های کلان و کلّی، سطح دولت (به معنای سه قوّه)، متولّی راهبردهای سیاست‍های عمومی، و بخش خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی، که متولّی تدوین، اجرا و کنترل اثربخش راهبردهای بخش خصوصی، دولتی و عمومی است.

توجّه شبکه‍ای و یکپارچه به این سطوح، زنجیره ارزش سازمانی و زنجیره ارزش صنعتی و سپس زنجیره ارزش کلان‍منطقه‍های نه‍گانه و زنجیره ارزش ملّی جهاد اقتصادی را شکل می‍دهند و فعّالیّت‍های جهادی در عرصه  بین‍المللی، فراملیّتی، جهانی و چندملّیّتی را برای  بنگاه‍های خرد و کلان اقتصادی کشور فراهم می‍کنند.

توجّه همه‍جانبه به نظام حکمرانی ملّی، تحقّق اهداف کلان  چشم‍‍انداز بیست‍ساله و دهه پیشرفت و عدالت را میسّر می‍کند. ولایت پذیری لایه‍های بعدی این نظام، راه را برای دستیابی به اهداف هموارتر می‍کند و توسعه راهبردهای سیاستی در قوای حکومتی، حلقه اتّصال بین سیاست‍های عمومی را با اجرای اثربخش و موفقیت‍آمیز راهبردهای بخش‍های سه‍گانه برقرار می‍کند.

توسعه و اجرای راهبردهای ملّی و بین‍المللی در  تحقّق اهداف کلان جهاد اقتصادی مستلزم توجّه به سه حوزه تحلیل راهبردی است:  محیط‍شناسی ملّی و بین‍المللی، شناخت منابع، قابلیّت‍ها و شایستگی‍های ملّی و بین‍المللی و شناخت جایگاه جهاد اقتصادی در چشم‍انداز راهبردی و بیست ساله نظام و فراسیاست دهه پیشرفت و عدالت که خود در جهت  چشم‍انداز است.

توسعه و اجرای راهبردها نیز از سطح راهبردهای فردی در یک جامعه یا سازمان شروع شده تا به راهبردهای سازمانی، راهبردهای شبکه‍ای و راهبردهای سیاستی و بین‍المللی ختم  می‍شود و شبکه‍ای نظام‍مند را از راهبردهای جهاد اقتصادی به وجود می‍آورد.

 بحث درباره  هر یک از سطوح فوق نیازمند کتاب‍های قطور و تحقیقات کیفی و کمّی و ترکیبی گسترده‍ای است. از سویی، تألیف مجموعه چند جلدی، در حوزه سیاست‍های کلان جهاد اقتصادی که محور آن متمرکز برنامه‍های توسعه، سند چشم‍انداز، دهه پیشرفت و عدالت، و سایر سیاست‍های کلان ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری است، و از سوی دیگر، تألیف کتاب‍هایی در زمینه سیاست‍های عمومی جهاد اقتصادی است که عمدتاً سیاست‍های تقنینی، سیاست‍های اجرایی، سیاست‍های قضایی و سیاست‍های فرهنگی، نظامی و انتظامی جهاد اقتصادی را  در بر می‍گیرند، ضروری است و سرانجام تألیف کتاب‍های مختلف در حوزه توسعه و اجرای راهبردهای جهاد اقتصادی اعمّ از راهبردهای سازمانی، صنعتی،  کلان‍منطقه‍ای، ملّی و بین‍المللی، حداقل پاسخی است که جامعه دانشگاهی  می‍تواند در برابر این مسئله عظیم و با فوریت ملّی داشته باشد.

کتابی که پیش روی شماست حاصل بیش از ۸ سال دقّت و مطالعه مؤلّف در منابع مختلف مدیریّت راهبردی است. به طوری که تجربیّات حاصل از چهار سال تدریس در دوره‍های کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه امام صادق علیه‍السلام  و دانشگاه تخصصّی علوم اقتصادی، و طراحی پایگاه اطّلاعاتی جامع از کتاب‍ها و مقالات این حوزه و انجام چندین پروژه  برنامه‍ریزی راهبردی ظرف کلّی و مضامین بنیادی آن را شکل داد و مرتباً با ایده‍ها، پیشنهادها، و انتقادهای به موقع استادان، دانشجویان و همکاران، تجدید نظر می‍شد. در این چند ماه که اقدام به تألیف این کتاب کردم بیشتر تمرکز بر محتوای جهاد اقتصادی در حوزه‍های مختلف بین‍المللی، ملّی، صنعتی، سازمانی و فردی است به طوری که منابع انتشاریافته در این زمینه که عمدتاً از طریق وب قابل دسترسی بودند، مبنای پژوهش قرار گرفت.

برای بارگیری ادامه مقدمه، فهرست مطالب و بخشی از کتاب اینجا کلیک کنید