کتاب/ مدیریت تعارض
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۵
کتاب/ مدیریّت راهبردی با تأکید بر جهاد اقتصادی
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نمایش همه

کتاب/ مدیریت دانش و سامانه های رایانه ای

عنوان کتاب : مدیریت دانش و سامانه های رایانه ای
ویراستاران : ایرما بکرا فرناندز (Irma Becerra Fernandez)؛ دروتی لیندز (Dorothy Leidner)
مترجم : مهدی شفیعیان
ناشر : انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
سال انتشار : ۱۳۹۱
نوبت چاپ : اول
شابک : ۹۷۸۶۰۰۲۱۴۲۳۳۷
رده بندی دیویی : ۶۵۸/۴۰۳۸
[Read more

بخشی از مقدمه مترجم

کتاب حاضر مجموعه‌ای از مقالات تخصصی در حوزه نوین و میان رشته‌ای مدیریت دانش است که از نخستین آثار ترجمه شده به زبان فارسی می‌باشد. ترجمه این کار به دلیل جدید بودن حوزه و نبود فرهنگ لغتی درخور وقت بسیاری می‌طلبید تا معادل‌هایی مناسب برای واژگان جدید برگزینیم، که صد البته به دلیل اهمیت بالای موضوع بر ما گران نیامد. در واقع، با رشد فزاینده دانش در دنیای امروز و وجود منابع اطلاعاتی بسیار نظیر اینترنت و کتابخانه‌های بزرگ برخط و حتی رایگان و دسترس بودن آن‌ها سؤال این است که چگونه یک نظام می‌تواند این اطلاعات را به مردم خود منتقل نماید تا سطح دانش عمومی را بالا ببرد؟ چطور یک مدیر دانش محور باید زیرمجموعه خود را در فرایندی روزآمد آگاه‌تر از پیش کند؟ چگونه در یک دانشگاه که در هر کشوری سرآمد بُروزرسانی و به روز رسانی علم و فناوری است، بزرگ‌ترین کتابخانه‌ها را دارا می‌باشد و فرهیخته‌ترین قشر جامعه را در خود می‌بیند، اساتید، دانشجویان و کارمندان را می‌توان با حجمی وسیع‌تر از گذشته در معرض دانش قرار داد؟ پاسخ به این سؤالات بر عهده مدیریت دانش است که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود.

این کتاب گردآورد نه بخش پژوهشیِ مرجع در زمینة مدیریت دانش و سامانه‌های رایانه‌ای بوده و توسط پژوهشگرانی نوشته شده است که طی چند سال گذشته سهم چشمگیری در زمینة مدیریت دانش و سامانه‎های آن داشته­اند. هر مقاله به چگونگی پیشرفت دیدگاه‌های پژوهشی نسبت به موضوعی ویژه از مدیریت دانش در طول سال‌های متمادی پرداخته و بدین­گونه ماهیت پویا و تکاملی فرضیه­های این حوزه را نمایان ساخته و رویداد­های مهم فکری در این زمینه را مستند نموده است. در نمایش چگونگی تکامل تفکر درباره مدیریت دانش در یک بازة زمانی، هر بخش آشکار می‌سازد که: چگونه پنداشت‎های نوپا به پذیرش همگانی می­رسند؛ چگونه در طول زمان معلوم می­شود که واقعیت­های ظاهراً هویدا دارای ریزه‎کاری‎ها و ابعاد بیشتری هستند؛ چطور شیوه­های نوین پژوهش مدیریت دانش برگرفته از کاستی‎های شیوه‎های دیگرند؛ و در پایان، چقدر اهداف از پیش­تعیین­شدة مدیریت دانش و به دنبال آن سامانه‎های مدیریتی در طول زمان تغییر کرده است.

پیرامون نقش سامانه­های مدیریت دانش در سازمان­ها نیز می‌توان گفت که راه‌اندازی موفقیت­آمیز چنین سامانه­هایی چالش­های فراوانی را برای فعالان این عرصه به همراه داشته است. آن‌ها در آغاز رویکردی «بساز تا بیایند»[۱] نسبت به کاربرد این سامانه­ها داشتند ولی اندکی بعد دریافتند که عوامل موفقیت سامانه­های مدیریت دانش با عوامل مربوط به سامانه­های اطلاعاتیِ[۲] رایج متفاوت است. پژوهش درباره سامانه­های اطلاعاتی رایج بیشتر بر شناخت عواملی متمرکز بوده است که تأیید کاربران و به دنبال آن استفاده از فناوری اطلاعات را به همراه داشته است؛ در حالی‎ که سامانه­های مدیریت دانش مستلزم این هستند که کاربرانشان نه­تنها این سامانه­ها را، همچون سامانه­های اطلاعاتی رایج، به طور مؤثر به‎ کار گیرند، بلکه با مبنای دانشیِ چنین سامانه­هایی نیز در ارتباط باشند و به دنبال آن نقشی فعال در ساخت محتوای این سامانه­ها ایفا کنند. مقالات این کتاب به تشریح نقش­های متغیر مدیریت دانش و سامانه­های آن در سازمان­ها پرداخته‌اند و یارای توضیح شالوده­های نظری جهت راه‎اندازیِ موفقیت­آمیزِ چنین سامانه­هایی هستند.

در فصل نخست با عنوان «آماده­سازی دانش در یک دنیای یو – گی – اوه!» یونگجین یو می‎گوید که مفهوم‎سازی‎های نخستین برای مدیریت دانش نتوانست طرح‌ها و فکرهای نوینی جهت مدیریت در عرصه «فراصنعتی» دانش – که وی با اشاره به بازی کارتی رایج میان کودکان، آن را عرصه یو گی – اوه می‎نامد – ارائه دهد. در نتیجه، آغازگران مدیریت دانش آن قدر زنده نماندند تا شاهد ایجاد سازمان­هایی باشند که در آن‌ها دانش جاری پشتیبان ایجاد راهکارهای نوین و نوظهور است. راه‎اندازی موفقیت‎آمیز مدیریت دانش باید به طور مؤثری با چالش‎های آن بر پایة قاعدة طراحی تعامل[۳] در ارتباط باشد.

در فصل دوم با عنوان «تأثیر ارتباطات رایانه­ای بر انتقال دانش و شکل سازمانی» دیوید جی. شوارتس و داو تئنی، تکامل و پیوندهای گردشیِ ارتباطات رایانه­ای، انتقال دانش و شکل سازمانی را بررسی نموده‎اند. این بخش اشاره دارد به کاربردی بودن این سخن چرچیل که: «ما محیط پیرامون خود را می­سازیم؛ سپس محیط پیرامون ما را می‌سازد». این گفته دربارۀ‎ چگونگی تغییر رَویه تکاملی انتقال دانش، استمرار ایجاد تغییرات ساختاری در سامانه‎های مدیریت دانش و اثر راه­اندازی این سامانه­ها در محیط­های سازمانی صدق می‎کند.

[۱] . build-and-they-will-come

[۲] . information systems (IS)

[۳] .principle of interaction design

برای بارگیری ادامه مقدمه مترجم، فهرست مطالب و بخشی از کتاب اینجا کلیک کنید