کتاب/مدیریت بحران
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۵
کتاب/ مدیریت دانش و سامانه های رایانه ای
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نمایش همه

کتاب/ مدیریت تعارض

عنوان کتاب : مدیریت تعارض، از دیدگاه صاحب نظران مدیریت و مکتب اسلام
مولف : فرشته میرزایی
ناشر : انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
سال انتشار : ۱۳۹۰
نوبت چاپ : اول
شابک : ۹۷۸۶۰۰۲۱۴۱۲۸۶
رده بندی دیویی : ۶۵۸/۲۹۷
Read more

پیش­گفتار

ادراك و احساس ناسازگاري، در درون يا ميان افراد و گروه­ها كه منجر به رفتارهای پنهان و آشكار متعارض مي­شود، مسئله‏ی جديدي نیست. اين‌گونه رفتارها با تعاملات انساني عجين گشته است. سازمان به خاطر ماهیت وجودی‏اش، محلّی برای پرورش و رشد انواع تعارضات و عدم توافق­هاست. وجود افراد مختلف با ویژگی‏های شخصیتی متفاوت، باورها و انتظارات و ادراکات منحصر به فرد، ظهور تعارض را در سازمان­ها اجتناب­ناپذیر می­کند. اختلافات خانوادگی، کم­رنگ شدن ارزش­های اخلاقی، رقابت، محیط ناامن، و بالارفتن سطح آگاهی و خلاقیت و نوع شخصیت به رشد انواع تعارضات و عدم­توافق­ها کمک می­کند.

برخلاف ماهيت جدايي­ ناپذير تعارض از سازمان، مديران نسبت به اداره‌ی آن، اطّلاعات اندكي دارند؛ درحالي­كه آنان برای رشد و توسعه‏ی سازمان خویش نیازمند آن‏اند که انواع تعارضات (از جمله تعارضات فردی، بین­فردی و گروهی) را شناسایی كنند و شيوه­ی مناسبي را جهت حلّ ­و فصل آن برگزينند. شيوه­اي كه در ايجاد تغييرات نگرشي مخاطب خويش موفّق ظاهر شود و مبتني بر احترام به شأن و منزلت انسان باشد و بر تأمین حقوق، نیازها، انتظارات اشخاص، فراهم ساختن محيطي امن و پُرانگیزه برای فعّالیّت کارکنان و جلب مشارکت آنان در تحقّق اهداف سازمان تأكيد كند.

مدیریت صحیح تعارض، متأثّر از عوامل مختلفی از جمله انتخاب شیوه­ی مناسب جهت اداره­ی تعارض است. مدیران شیوه­های متفاوتی را برای مديريت تعارضات بین­فردی و گروهی مفید می­دانند؛ ولی اثربخشی این شیوه‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله فرهنگ و فلسفه­ی حاكم بر جامعه است. برخي از فرهنگ­ها مشوّق تعارض هستند و انتخاب شيوه­اي مناسب را موكول بر كسب امتيازات و منافع شخصي مي­كنند. امّا برخي از فرهنگ­ها چنين مقوله­اي را نامطلوب دانسته و به جاي آن بر هم­كاري و تشريك مساعي تأكيد می­کنند. در مقابل فرهنگ­هايي نيز وجود دارند كه ديدگاه متعادلي نسبت به تعارض داشته، از يك سو درجاتي از تعارض را به دليل آثار مخرّب، منفي معرّفي مي­كنند و بر اجتناب، پیشگیری و يا حلّ آن­ها تأكيد دارند و از سوي ديگر با ايجاد سطوحي از تعارضات مثبت موافقت مي­كنند.

آن­چه براي مديران يك كشور اسلامي، اهمّيّت مي­يابد، نگرش و سفارشات انديشمندان و پيشوايان اين دين مقدّس است. بدين جهت در اين پژوهش، سعي شده است تا علاوه بر مطالعه­ی آراء و دیدگاه‏های متخصّصان مديريت، اين علم از نگاه مكتب اسلام نيز مورد بررسي قرار گيرد.

براي آگاهی مدیران، دانشجویان و علاقه­مندان، مطالب کتاب پیرامون تعارض و مدیریت تعارض در دو فصل تدوین شده است: در فصل نخست به مطالبی پیرامون تعارض اشاره شده است؛ در فصل دوم نیز مباحثی پیرامون مدیریت تعارض مطرح شده است.

 

فرشته میرزایی

تهران/ شهریور ۱۳۹۰

 

برای بارگیری فهرست مطالب و بخشی از کتاب اینجا کلیک کنید