کتاب/ عهدنامه امير (عليه‌السلام)؛ جان مایه خرد معنوی در حکم‌رانی و سنت انبياء
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۵
کتاب/ گام های کوتاه اما سریع
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نمایش همه

کتاب/ کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت

عنوان کتاب : کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت؛ راهبردهای جستوجو در پژوهشهای مدیریت
مولفان : رضا بنی اسد؛مهدی ثنایی
ناشر : انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
سال انتشار : ۱۳۹۱
نوبت چاپ : اول
شابک : ۹۷۸۶۰۰۲۱۴۱۷۹۸
رده بندی دیویی : ۰۰۲/۶۵۸
خرید

مقدمه

اینترنت و رایانه، ابزارهای مهمی در روش‍های کمّی، کیفی و ترکیبیِ پژوهش و نیز اشتراک دانش ضمنی و آشکار هستند. وجود متن کامل مقالاتِ اکثر مجلات معتبر ISI، کتاب‍ها، کتاب‍های صوتی[۱]، فیلم‍ها، دروس مدیریت و اطّلاعات غنیِ مورد نیاز برای پژوهش، به علاوه وجود و کارایی نرم‍افزارهایی چون نرم‍افزارهای فیش‍برداریِ الکترونیکی همچون EndNote، نرم‍افزار‍های روش کیفی پژوهش همچون Nvivo، مجموعه نرم‍افزار‍های Microsoft Office، فیش‍نگار، فیش تبلیغ و …، باعث رشد استفاده از این ابزارها در آموزش و پژوهش شده است.

نتایج حاصل از پژوهش‍های مؤلفان و اذعان دانشجویان و پژوهشگران بر این است که کاربرد رایانه و اینترنت در عرصه‍های آموزشی و پژوهشیِ دانشگاه‍ها و مؤسسات تحقیقاتیِ ایران، متأسفانه، اغلب بر آزمون و خطا استوار است و برای شناخت، بازیابی و بهره‍برداری از اطّلاعات، کمتر از روش‍های علمی استفاده می‍شود. اما با اطمینان می‍توان گفت که توجه به این امر، باعث رشد بیشتر تحقیقات علمی و تقویت دروس آموزشی در دانشگاه‍ها و پژوهشکده‍ها می‍شود.

نگارندگان معترف‍اند که هر زمان، فنون جدیدی پیرامون جست‍وجوی وب به یافته‍هایشان می‍افزود، تأثیر بسزایی در جست‍وجوی منابع و بهره‍برداری از آن‍ها داشت؛ به عنوان مثال برخی افزونه‍های مرورگر Mozilla Firefox همچون Down Them All، Scrapbook Plus، Zotero، Clip to EndNote و Citavi Picker، سرعت و دقت بهره‍برداری از منابع وب را برای آنها به طرز شگرفی افزود. همچنین، شناخت نرم‍افزارهای EndNote، Microsoft OneNote، Microsoft Outlook، Nvivo، ABBYY Fine Reader Professional، Camtasia Studio و Citavi Pro، ما را در فیش‍برداریِ الکترونیکی، تحقیقات کیفی، ضبط منابع آموزشی، مدیریت منابع و مآخذ و اشتراک بهتر دانش و یافته‍ها یاری داد.

امروزه، استفاده از اینترنت در حوزه‍های سرگرمی، تجارت و کسب‍وکار، صفحات شخصی و آموزش و پژوهش، معمول است. اهمیت آموزش و پژوهش -و حتی اثرهای آن در سایر حوزه‍های مذکور- بر کسی پوشیده نیست؛ با این حال، اغلبِ اطّلاعات محقّقان و پژوهشگران در حوزه جست‍وجو در اینترنت بر تجربیات و آزمون و خطاهای حاصل از جست‍وجو استوار است. با توجه به اینکه اینترنت با در دسترس قرار دادن منابع الکترونیکی، نقش مهمی را در توسعه حوزه‍های مختلف علوم، ایفا می‍کند لزوم جست‍وجوی تخصصی در منابع و بازیابی اطّلاعات صحیح و معتبر را نیز با استفاده از یک روش‍شناسی علمی، ضروری می‍سازد. همچنین انبوه اطّلاعاتی که در وب وجود دارد -همچون جویشگرها، راهنماهای وب، اَبَرجویشگرها، پایگاه‍های اطّلاعاتی همچون Emerald، Ebsco، Proquest و Science Direct، درگاه‍ها، کارنَمای[۲] کتابخانه‍ها و غیره- بر اهمیّت این امر می‍افزاید. بر اساس این، در این مجموعه سه‍جلدی، روش‍شناسی علمی جست‍وجو در اینترنت با رویکرد علمی و پژوهشی، در حوزه‍های مختلف مدیریت، به گونه‍ای بررسی می‍شود که ثمره آن برای استادان، دانشجویان، محقّقان و پژوهشگرانِ بخش دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی، استفاده‍شدنی باشد. الگوی مذکور علاوه بر بهینه‍سازی جست‍وجو در حوزه‍های آموزشی و پژوهشی مدیریت، به روش‍های اشتراکِ دانش از طریق استخراج معتبرترین مقالات، پایان‍نامه‍ها، کتاب‍ها، سخنرانی‍ها و ویدئو‍ها نیز می‍پردازد. امروزه از این روش‍ها، به مثابه روش‍های نوین آموزشی در دانشگاه‍های معتبر دنیا بهره‍برداری می‍شود.

برای بارگیری اهداف، فهرست مطالب و بخشی از کتاب اینجا کلیک کنید

Read more

[۱]. Audio books
[۲] . معادل فارسی کاتالوگ، مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی