کتاب/ بازار شناسی و تحلیل استراتژیک بازار کشور های اسلامی
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
کتاب/ بروکراسی و توسعه در ایران
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نمایش همه

کتاب/ برنامه آموزشی میان رشته‌ای طراحی و اجرا

عنوان کتاب : برنامه آموزشی میان رشته‌ای طراحی و اجرا
مولف : هیدی هایس جاکوبز (Heidi Hayes Jacobs)
مترجم : مهدی شفیعیان
ناشر : انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
سال انتشار : ۹۱
نوبت چاپ : اول
شابک : ۹۷۸۶۰۰۲۱۴۱۴۱۵
رده بندی دیویی : ۳۷۵/۰۰۱
خرید

مقدمه مترجم
کتاب برنامه¬ آموزشی میان¬رشته¬ای: طراحی و اجرا چگونگی تلفیق برنامه¬ آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها را آشکار می¬سازد. اگرچه بسیاری از مثال‌ها به مدارس امریکا، اعم از ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، مربوط می‌شود، برداشت نگارنده آن است که هدف نویسندگان نشان دادن شیوه طراحی یک برنامه آموزشی میان¬رشته¬ای در تمامی سطوح می‌باشد. در واقع، آن‌ها با نمونه‌هایی از مدارس ابتدایی به ما می‌گویند که اگر چنین برنامه‌ای برای کودکان خردسال قابلیت اجرا دارد حتماً در دانشگاه‌ها و به ویژه تحصیلات تکمیلی کار آسان‌تر است و نباید از انجام دادن آن هراسید. از سوی دیگر، چنین رویکردی نشان از پیشرفت علم به طور کلی، و آموزش و برنامه نویسی به طور خاص، دارد؛ این کتاب با طرح برنامه آموزشی تلفیقی در کودکستان و دبستان هشداری جدی به ما می‌دهد تا از قطار سریع‌السیر تخصصی‌تر شدن رشته‌های دانشگاهی عقب نمانیم.
نویسندگان این کتاب به تشریح گزینه¬های گوناگونی جهت تلفیق برنامه آموزشی می‌پردازند که تدریس همزمان مطالب مرتبط، هم¬آمیزی کانون¬های توجه در برنامه¬ آموزشی و مطالعه دائمی متمرکز بر زندگی روزمره طی واحدهای دو¬هفته¬ای تا دوره¬های یک¬ساله را شامل می‌شود. آن¬ها پیشنهاداتی جهت گزینش معیار¬های مناسب برای تلفیق موفقیت-آمیز برنامه¬ آموزشی، بررسی رفتار افراد و گروه¬های اصلی و ایجاد اعتبار برای برنامه ارائه می¬دهند. همچنین، آنان رویکردی گام-به¬گام به تلفیق برنامه¬ آموزشی دارند که با گزینش یک کانون سازماندهی آغاز می‌شود، گستره و ترتیب پرسش¬های راهنما را پشت سر می‌گذارد تا به جدولی از فعالیت¬ها جهت ایجاد واحدهای درسی تلفیقی برسد. به علاوه، نویسندگان به خوبی برنامه¬ آموزشی، محتوا و برنامه‌فراآموزشی — آن دسته از مهارت¬های یادگیری که در فراگیری محتوای برنامه¬ آموزشیِ تدریس شده و ایجاد توانایی تفکر و یادگیری مستقل مؤثر می¬باشد — را از یکدیگر متمایز می‌سازند.
این کتاب اذعان می¬دارد که تلفیق برنامه¬ آموزشی حلاّل همه¬ مسائل نیست؛ بسیاری از تصمیمات در این زمینه مستلزم سبک و سنگین کردن شرایط می¬باشد. همچنین، در این کتاب ارزش مهارت¬های یادگیری و فکری سطح بالاتر نمایان شده و وسیله¬ای جهت تلفیق آن¬ها در برنامه¬ آموزشی فراهم آمده است. در واقع، نویسندگان مقالات این کتاب با رویکرد عملی خود منبع ارزشمندی برای اساتید فراهم آورده¬اند که به آن¬ها کمک می‌کند گرفتار مشکلات تلاش‌های قبلی برای تلفیق نشوند.