کتاب/ آفاق جهانی تفکر شیعه
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
کتاب/ برنامه آموزشی میان رشته‌ای طراحی و اجرا
۲۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵
نمایش همه

کتاب/ بازار شناسی و تحلیل استراتژیک بازار کشور های اسلامی

عنوان کتاب : بازار شناسی و تحلیل استراتژیک بازار کشور های اسلامی
مولف : مارین مارینوف (Marin Marinov)
مترجمان : دکتر بهمن حاجی پور؛ سجاد شمسی گوشکی؛ سید مهدی محمدی
ناشر : انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام
سال انتشار : ۱۳۹۰
نوبت چاپ : اول
شابک : ۹۷۸۶۰۰۲۱۴۱۳۳۰
رده بندی دیویی : ۳۲۰/۹۱۷۶۷
خرید

مقدمه مترجمان

در دنیای امروز تجارت و کسب و کار يکي از مقوله‌هاي اساسی و تعیین‌کننده در میزان قدرت کشورها به حساب می‌آید. از آنجایی که امروزه رقابت در تجارت و کسب و ‌کار حرف اول را در محیط متلاطم امروزی می‌زند، کشورها باید به این اصل مهم توجه کنند و به آن اهتمام ورزند؛ لذا بازارشناسی و شناخت راهبردي بازارها از اهمیت اساسی برخوردار است. به‌ويژه شناخت بازارهایی که شرکت‌های ایرانی می‌توانند در آن‌ها به فعالیت بپردازند و کسب و ‌کار خود را توسعه دهند که عموماً بازارهای کشورهای در حال توسعه است که معمولاً جزء بازارهای نوظهور هستند. لذا به دنبال کتابی بودیم که در این مورد مؤثر واقع گردد و بتواند مواردی از قبیل بررسی و شناخت راهبردي بازارهای نوظهور، کاربرد واقعی اصول بازاریابی در این بازارها و بازارهای هدف شرکت‌های ایرانی را پوشش دهد. لذا کتابی از آقای مارین مارینوف انتخاب و ترجمه شد که به بررسی مسائل پيش‌گفته در کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای آسیای جنوب شرقی و کشورهای شمال آفریقا می‌پردازد.

آقای مارینوف جزء اساتید مشهور بازاریابی و تجارت خارجی است و تحقیقات وسیعی در حوزه بازاریابی و سرمایه‌گذاری خارجی در بازارهای نوظهور انجام داده و مقالات بسیاری در همايش‌های بین‌المللی ارائه نموده و همچنین، کتاب‌های زیادی منتشر نموده است. وی مشاور بسیاری از شرکت‌های مهم تجاری در بسیاری از کشور‌های اروپایی بوده است.

امیدواریم کتاب حاضر گامی در جهت پیشبرد و شکوفایی تجارت و کسب و ‌کار ایران اسلامی باشد.

معرفی مشارکت‌کنندگان

عادل ای. الوگایان[۱] معاون دانشکده اجرای کسب و کار و مدیر مرکز عالی مدیریت در دانشگاه کویت است. وی مقالاتی را در تعدادی از مجلات بین‌المللی و محلی منتشر کرده است و در حال نوشتن یک کتاب درسی به زبان عربی است. علائق تحقیقاتی وی شامل رفتار مصرف‌کننده، اخلاقیات مصرف‌کننده، تحقیقات بازاریابی میان‌فرهنگی و راهبردهای بازاریابی می‌شود. دکتر الوگایان به عنوان مشاور در «بازاریابی خدمات بهداشتی و سازمان‌های با موفقیت کم»، کار کرده است و بازارگردانانی در حوزه‌های تحقیقات بازاریابی، تدوین استراتژی بازار و فنون فروش اثربخش آموزش داده است. وی تدریس در کلاس‌های دوره کارشناسي و بالاتر را در مدیریت بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، اخلاقیات بازاریابی و ارتباطات بازاریابی منسجم تجربه کرده است.

لین اس٫ آمین[۲] استاد بازاریابی و تجارت بین‌المللی در دانشگاه سن دیویس در دانشگاه سن دیویس ایالات متحده است. او شخص برجسته دانشکده علم بازاریابی (AMS) و دارنده دو دانشنامه درخشان برای تحقیق و تدریس در بحرین و مراکش است. وی به عنوان رئیس استادان دانشکده سنت لوئیس و رئیس زن آکادمی تجارت بین‌المللی خدمت کرده است و عضو هیئت‌رئیسه اي.ام.اس[۳] است و به‌طور خاص در هیئت ویراستاری چند مجله علمي با موضوع تجارت و بازار[۴] خدمت کرده است. دکتر آمین به طور گسترده‌ای مقالات متعددی در مجلات با رتبۀ بالا منتشر کرده است. علائق تحقیقاتی وی بازاریابی میان‌فرهنگی مصرف‌کننده و توسعه پایدار است.

گرای کنیس[۵] استاد مدیریت بین‌المللی دانشگاه اي.اند.ام. (A&M) فلوریدا و دارنده کرسی محقق برجسته در تجارت جهانی است. او همچنین مدرس برنامه ام.بي.اي (MBA) اجرایی در دانشگاه الاخوان در کازابالانکا[۶]، مراکش و برنامه ام.بي.اي اجرایی در شهر دانشگاهی لُس‌آنجلس در پکن بوده است. او بیش از ۳۰ مقاله و پنج کتاب در زمینه توسعه اقتصادی، تمرکز بر کارآفرینی و مدیریت تجارت در بخش‌های مختلف جهان منتشر کرده است. دکتر گری یکی از دو محقق برجسته در مراکش و ناظر کاندیداهای محقق برجسته برای برنامه خاورمیانه بود. او یکی از اعضای هیئت ویراستاران چند مجله علمي با موضوع مديريت و تجارت[۷] است و یکی از اعضای فعال هیئت امنا در دانشگاه بریدج پورت در ایالت متحده است.

مارین مارینوف استاد بازاریابی و تجارت بین‌المللی در دانشگاه گلوسسترشایر[۸] است. وی تحقیقات گسترده‌ای را در مورد بین‌المللی‌سازی، بازاریابی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بازارهای نوظهور انجام داده است. وی تاکنون کتاب‌های فراواني را منتشر کرده و در تدوين کتاب‌های زیادی مشارکت داشته است؛ ارائۀ مقالات متعددی در همايش‌ها و مجلات علمی بخش ديگري از سوابق علمي وي را تشکيل مي‌دهد. وی عضو هیئت ویراستار دو مجله علمي با موضوع تجارت و بازاريابي[۹] و است. دکتر مارینوف سمت‌های تخصصی در بلغارستان، ایالات متحده، دانمارک، آلمان، فرانسه، فنلاند و سوئد دارد. او همچنین به عنوان مشاور برای شرکت‌ها، نهادهای تجاری و نمایندگی‌های هر دو طرف حوزه آتلانتیک فعالیت کرده است.

سی. پی. رائو[۱۰] استاد بازاریابی و رئیس تحقیقات موردی و واحد تدریس در دانشکده کسب و ‌کار اجرایی، دانشگاه کویت است. وی سمت محقق ممتاز در دانشگاه اُلْد دومينيَن[۱۱] و استاد و سخنران عالی را در مدیریت استراتژیک در دانشگاه آرکانزاس در فايتويل[۱۲] در اختیار دارد. دکتر رائو به عنوان فرد ممتاز از آکادمی علم بازاریابی در ۱۹۹۱ انتخاب شده است. وی مشارکت‌کننده فعال با مجلات تخصصی و آکادمیک متعددی در زمینه بازاریابی و تجارت بین‌المللی است. وی همچنین سمت‌های عالی در آکادمی علم بازاریابی و آکادمی تجارت بین‌المللی در اختیار دارد. او همچنین، به عنوان استاد ناظر در دانشگاه نیجریه، هند، سنگاپور، نروژ، مالزی، تایوان، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، پرو، هلند و بریتانیا خدمت کرده است.

علی صنایعی استادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران و مشاور اتاق بازرگاني اصفهان است. وی مدرس تحقیقات بازاریابی، تجارت و کسب و کار الکترونیکی است. در سال ۲۰۰۳ دکتر صنایعی جایزه بهترین محقق را از فرماندار اصفهان دریافت کرد. وی انتشاراتی در مجلات بین‌المللی دارد و به عنوان ویراستار چندين مجله[۱۳] خدمت کرده است.

[۱]. Adel A. Al-Wugayan

[۲]. Lyn S. Amine

[۳]. AMS

[۴]. Journal of International Marketing, Thunderbird International Business Review and Journal of Asia-Pacific Business

[۵]. Kenneth Gray

[۶]. Al Akhawayn University In Casablanca

[۷]. Journal of Entrepreneurship & Management, The International Journal on World Peace and Journal of African Business

[۸]. Gloucestershire

[۹]. Journal of Euro-marketing and Journal of East–West Business

[۱۰]. C. P. Rao

[۱۱]. Old Dominion

[۱۲]. Arkansas in Fayetteville

[۱۳].World Review of Science, Technology & Sustainable Development, The Journal of International Business and Entrepreneurship, The Journal of International Marketing & Marketing Research